گفت‌وگو|

بیان حرف‌های واقعی و دغدغه‌های مردم در آثار جشنواره عمار 

9:21 - 25 دی 1402
کد خبر: ۴۷۵۴۵۵۱
بیان حرف‌های واقعی و دغدغه‌های مردم در آثار جشنواره عمار 
یکی از داوران چهاردهمین جشنواره مردمی فیلم عمار معتقد است که آثار جشنواره «عمار» در این سال‌ها حرف‌های واقعی و دغدغه‌های مردم در حوزه‌های مختلف را بیان می‌کردند. 

حجت الاسلام محمد خانی داور بخش «فیلم ما» چهاردهمین جشنواره مردمی فیلم عمار در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان گفت: جشنواره عمار در ۱۴ سال گذشته، جای خود را بین مخاطبین باز کرده‌است؛ نه فقط مخاطب ویژه، بلکه مخاطب عام کشور. اکنون اکثر مردم چه به عنوان بیننده و چه به عنوان فیلمساز، جشنواره عمار را می‌شناسند. این مسئله به دلیل اکران‌های مردمی در روستاها و نقاط دوردست کشور است. 

وی درباره مضامین آثار جشنواره عمار بیان کرد: ما در سال‌های مختلف با فیلم‌هایی مواجه بوده‌ایم که ادعا می‌کردند در حال پرداختن به دغدغه‌ها و مسائل مردم هستند در حالی که شاید مخاطب این آثار، طبقه خاصی از مردم بوده است، اما آثار جشنواره عمار در این سال‌ها حرف‌های واقعی و دغدغه‌های مردم در حوزه‌های مختلف را بیان می‌کردند. پرواضح است که مسئله فلسطین، مسئله روز نه تنها فقط ایران، بلکه کل جهان اسلام و کل دنیا است و طبیعی بود که جشنواره عمار نیز امسال به این موضوع بپردازد. به نظرم برخی از مباحث اقتصادی و فرهنگی همچنان روی زمین مانده است. من باور دارم به این مسائل می‌توان مقداری مستقیم‌تر ورود کرد. 

اهمیت نهضت تولید مردمی
حجت‌الاسلام خانی درباره معیارهای داوری آثار بخش «فیلم ما» خاطرنشان کرد: ما به عنوان داور بخش «فیلم ما» انتظار نداریم که سازندگان این آثار، تولیدکنندگانی حرفه‌ای باشند، اما شروط لازمی وجود دارد و اثر ارسالی باید حداقل‌های اثری را که نام «فیلم» بر آن اطلاق می‌شود، داشته باشد. در کنار این، پرداختن به سوژه‌های بکر و نوع نگاه ویژه به سوژه، از جمله مواردی است که امتیاز محسوب می‌شود. امسال آثار بخش «فیلم‌ما» آثار جذاب و رو به جلویی بوده‌اند؛ آثار آرمان‌خواهانه‌ای که حتی در مورد آینده ساخته شده بود. بعضی از سوژه‌هایی که به آن‌ها پرداخته شده بود، سوژه‌هایی بودند که خود من از آن‌ها بی‌اطلاع بودم. 

وی افزود: طبیعتا وقتی حجم تولید آثار زیاد شود، از این حجم بالا، آثار خیلی خوبی را می‌توان استخراج کرد. مهم‌ترین ویژگی جشنواره عمار این بود که به افراد جسارت داد تا دوربین دست بگیرند و فیلم بسازند. خیلی از آدم‌ها شاید قبل از این، می‌ترسیدند سمت فیلمسازی بروند. این نهضت تولید می‌تواند کارگردان‌ها، نویسنده‌ها، تصویربردارها و… را برای آینده کشور، تربیت کند. 

داور بخش «فیلم ما» چهاردهمین جشنواره مردمی فیلم عمار در پایان در مورد پرداختن به موضوع فلسطین در سینمای ایران گفت: سینمای ما در این سال‌ها نسبت به مسئله فلسطین، کم کار بوده است. اگر بخواهیم کارهای سینمایی را که برای این موضوع ساخته شده است، مرور کنیم، چهار یا پنج اثر سینمایی، بیشتر وجود ندارد. در این حوزه شاید کشورهای دیگر حتی از ما جلوتر باشند. با دیدن بعضی از فیلمهای خارجی، به این نتیجه می‌رسیم که شاید مسئله فلسطین برای آن‌ها، نسبت به ما مسئله پررنگ‌تری باشد. البته این کمبود، دلایل متعددی می‌تواند داشته باشد. از سویی، کار کردن در این زمینه دشوار است، اما به هر حال ما هم کم‌کاری‌هایی داشته‌ایم.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *